Patiënten willen graag gebruik maken van patiëntenportalen met hun medische gegevens bij ziekenhuizen, maar in de praktijk valt het gebruik ervan nog flink tegen.

 

Uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat 60 procent van alle patiënten een ziekenhuisportaal zou willen gebruiken. Maar slechts één op de vijf maakt er echt gebruik van. Dat komt omdat patiënten vaak niet weten dat een ziekenhuis een patiëntenportaal heeft, of omdat het ziekenhuis nog geen portaal heeft. Bovendien moedigen de meeste zorgverleners hun patiënten niet aan om een portaal te gebruiken. “Hier is echt nog een wereld te winnen”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie.

Patiënten die een portaal (willen) gebruiken doen dat vooral om lab uitslagen te zien, hun medicatieoverzicht te zien, afspraken te maken of voor een e-consult met de specialist. Maar bijna één op de vier moet langer dan twee weken wachten voor de lab uitslagen zijn ingevoerd in het medisch dossier. En één op de vijf klaagt over onbegrijpelijke taal in het dossier op het portaal.

Directeur Dianda Veldman: “Wij zien dat meer dan de helft van alle ziekenhuizen nog geen portaal heeft. Dat moet veranderen. En ziekenhuizen die er wel een hebben moeten dat actiever bij de patiënt onder de aandacht brengen. En het zou ook wel handig zijn als patiënten meer dan tot nu toe bij de (door)ontwikkeling van de portalen worden betrokken.”

Die laatste conclusie trekken ook onderzoekers van IQ Healthcare die het gebruik van het patiëntenportaal van het Radboudumc bekeken. Zij zien enthousiaste patiënten, maar soms ook terughoudendheid bij zorgverleners.

Lees hier het volledige rapport van ons onderzoek

Bron: Patiëntenfederatie Nederland