Dit blijkt uit het vierde landelijke onderzoek van het Nivel naar ervaringen van patiënten met ambulancezorg
Patiënten aan wie spoedeisende of niet-spoedeisende ambulancezorg is verleend, beoordelen de kwaliteit van die zorg in 2025 zeer hoog. Zij gaven de spoedeisende ambulancezorg gemiddeld een 9,2 en de niet-spoedeisende ambulancezorg een 9,3. Dit blijkt uit het vierde landelijke onderzoek van het Nivel naar ervaringen van patiënten met ambulancezorg.
Om de kwaliteit van ambulancezorg te monitoren en waar nodig te verbeteren, bieden de ervaringen die patiënten met ambulancezorg hebben aanknopingspunten. Hiertoe voert het Nivel in opdracht van Ambulancezorg Nederland (AZN) om de drie jaar een vragenlijstonderzoek (CQI, Consumer Quality Index) uit onder patiënten.
Positief over de geboden ambulancezorg
Patiënten zijn blijvend zeer positief over vervoer, bejegening, handelen en communicatie binnen de spoedeisende en niet-spoedeisende ambulancezorg. Ook over de meldkamer en het mobiel zorgconsult (ambulance-inzet waarbij, na beoordeling en zorgverlening, de patiënt niet vervoerd hoeft te worden) van de patiënt zijn zij zeer positief. De waardering voor de zorgprofessionals van de meldkamer ambulancezorg (centralisten) is in 2025 een 8,9. Dit is iets hoger dan in 2019 en 2022 (beide jaren gemiddeld een 8,7).
Kleine verbeterpunten in informatieverstrekking en communicatie
Uit het onderzoek komen ook kleine verbeterpunten naar voren. Dit zit vooral in informatievoorziening en communicatie. Voor de spoedeisende ambulancezorg geven patiënten aan nog meer betrokken te willen worden bij de beslissing om de patiënt niet te vervoeren (mobiel zorgconsult). Ook in de aandacht voor de patiënt en diens naasten is nog verbetering mogelijk. Bij niet-spoedeisende ambulancezorg zien patiënten vooral verbetermogelijkheden in de informatie die zij vooraf krijgen. Bijvoorbeeld meer duidelijkheid over het tijdstip waarop de patiënt vervoerd zal worden, met name daar waar het gaat om het vervoer van huis naar het ziekenhuis, of naar een andere zorginstelling.
Meer weten?
Bekijk alle resultaten van het Nivel-onderzoek in de gehele publicatie.
Over het onderzoek
Het Nivel heeft de ervaringen van patiënten met de ambulancezorg gemeten met twee Consumer Quality Index (CQI) vragenlijsten: de CQI Niet-Spoedeisende Ambulancezorg en de CQI Spoedeisende Ambulancezorg. Aan het patiëntervaringsonderzoek over de spoedeisende ambulancezorg namen 2.498 patiënten deel, aan het onderzoek over niet-spoedeisende ambulancezorg 1.553 mensen. Zij vertegenwoordigden alle Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s).
Bron: Nivel
/H325_02b44582.jpg)
/f_650_0050.jpg)
/a_650_0650.jpg)
/H325_IST_19382_07682.jpg)
/a_650_1169.jpg)
/c_650_0305.jpg)
/H325_ing_48847_00739.jpg)
/H325_ING_33594_227318.jpg)
/d_650_0102.jpg)
