Het project HIV 2000+ is de eerste uitgebreide cohortstudie naar het hiv-virus

Hoogleraren André van der Ven, Mihai Netea en collega’s van afdeling Interne Geneeskunde van het Radboudumc ontvangen 15 miljoen euro van farmaceut ViiV Healthcare voor onderzoek naar nieuwe manieren om het hiv-virus te bestrijden. Doel van het HIV 2000+ onderzoek is om uiteindelijk nieuwe geneesmiddelen voor de behandeling van hiv-infecties te ontwikkelen.

Met de financiering breiden de onderzoekers het hiv-onderzoek uit als onderdeel van het Human Functional Genomics Project (HFGP). Het HFGP is een grootschalig project dat met behulp van big data kijkt waarom de ene persoon ziek wordt, en de ander niet. Binnen het project worden gedetailleerde patiëntgegevens gecombineerd met DNA-informatie, informatie over het microbioom, iemands stofwisseling en omgevingsfactoren. De onderzoekers hopen daarmee beter te begrijpen hoe het lichaam ziektes herkent en zich ertegen verdedigt. De onderzoekers kijken zowel naar een grote gezonde populatie, als naar patiënten met specifieke aandoeningen. Besmetting met hiv is er daar een van.

Ziekte voorspellen
Het project HIV 2000+ is de eerste uitgebreide cohortstudie naar het hiv-virus. Het is een samenwerking tussen Radboudumc, Erasmus MC, OLVG Amsterdam en ETZ Tillburg. Met behulp van de financiering van ViiV Healthcare kunnen de wetenschappers 2.000 patiënten in de studie opnemen.  Hoogleraar Experimentele Interne Geneeskunde Mihai Netea: “Door de big data-benadering, kijken we naar nieuwe variaties in de afweer bij mensen die besmet zijn met het hiv-virus. Door te vergelijken met eerder onderzoek bij gezonde mensen, hopen we een beter beeld te krijgen van voorspellende factoren en het verloop van de ziekte.” Hoogleraar André van der Ven voegt toe: “De kracht van deze studie is dat we fundamenteel en toegepaste klinisch onderzoek bundelen, om nieuwe geneesmiddelen voor de behandeling van hiv-infecties te ontwikkelen.”

Verouderende hiv-populatie
Het humaan immunodeficiëntievirus (hiv) is een virus dat het immuunsysteem aanvalt. Zonder behandeling leidt dit uiteindelijk tot het dodelijke verworven immunodeficiëntiesyndroom, beter bekend als AIDS. De komst van antiretrovirale combinatietherapie (cART) heeft voor een dramatische afname van AIDS-progressie en sterfte bij hiv-geïnfecteerde mensen gezorgd. Daarentegen komen hart- en vaatziekten en kanker steeds vaker voor in de verouderende hiv-populatie. Van deze langdurige complicaties wordt gedacht dat ze voortkomen uit enerzijds een aanhoudende activatie van het afweersysteem en anderzijds een slecht functionerend afweersysteem. De oorzaak hiervan kan liggen in een onvolledige onderdrukking van het virus, het optreden van bijkomende infecties en verplaatsing van microben uit de darm. Een compleet beeld van de interactie tussen het DNA, het immuunsysteem, het microbioom en de ziekteverwekkers ontbreekt tot nu toe.

• Bron bij dit artikel: : Radboudumc