Zowel voor werkende als niet-werkende mantelzorgers is de casemanager de meest noodzakelijke vorm van ondersteuning, zo blijkt uit onderzoek

Slechts 63 procent van de werkende mantelzorgers ervaart begrip van de werkgever, dat laat nog te wensen over. Werkende mantelzorgers besteden naast hun werk gemiddeld 15 uur per week aan mantelzorg. Het is dus van groot belang dat werkgevers hier rekening mee houden. Dit is één van de resultaten van de Dementiemonitor Mantelzorg, een onderzoek van Alzheimer Nederland en onderzoeksbureau Nivel. 

Alzheimer Nederland hoort vaak van werkende mantelzorgers dat zij zich vaker ziek melden of besluiten te stoppen met hun baan, dit was de aanleiding van dit onderzoek. Van de 4.190 ondervraagde mantelzorgers van mensen met dementie had 48% een betaalde baan. Zij zorgen gemiddeld 15 uur per week voor hun naaste met dementie. Dit is flink hoger dan de belasting van de gemiddelde mantelzorger, die 7,4 uur per week zorgt. Kortom, je zou kunnen zeggen dat werkende mantelzorgers een dubbele baan hebben. Zij kunnen niet gemist worden als werknemer op een toch al krappe arbeidsmarkt. Maar liefst 47% van de werkende mantelzorgers zegt dat ze de mantelzorg niet langer dan 2 jaar vol zullen houden.

Casemanager dementie is noodzakelijk
Zowel voor werkende als niet-werkende mantelzorgers is de casemanager de meest noodzakelijke vorm van ondersteuning, zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 53 procent van de werkende mantelzorgers geeft dit aan als eerste optie. Naast 50 procent van de niet-werkende mantelzorgers jonger dan 65 jaar en zelfs 62 procent van de oudere niet-werkende mantelzorgers. De onderbesteding in de wijkverpleging, waar de casemanager onder valt, was de afgelopen jaren echter enorm. Uit de Miljoenennota voor 2024 bleek dat dat in 2023 maar liefst 812 miljoen op de plank is blijven liggen. Een mooi budget om de casemanager alsnog actief in te zetten. “De zorgverzekeraar is vaak de zwakke schakel als het gaat om inkoop en het bieden van informatie”, aldus Gerjoke Wilmink, directeur Alzheimer Nederland. “En dat terwijl de casemanager cruciaal is, want na de diagnose dementie heb je zo veel vragen. De casemanager dementie helpt jou en je naasten de weg te vinden in het doolhof van regelgeving en zorg. En nog belangrijker de casemanager kan je helpen om mee te blijven doen, door je te helpen je sociale netwerk te versterken. De casemanager is een onmisbare steunpilaar voor mensen met dementie en hun mantelzorger.” 

Als alle mensen met dementie een casemanager krijgen, worden mantelzorgers beter ondersteund, hebben mensen met dementie een beter leven en besparen we 1,2 miljard, zo blijkt uit de businesscase casemanagement dementie van dementierapporteur Tamara van Ark. En belangrijk: zo behouden we de werkende mantelzorger in hun betaalde baan, waar ze óók hard nodig zijn. 

Zie hier de Factsheet
Zie hier de Infographic

Dementiemonitor 2022 
Samen met het Nivel onderzoekt Alzheimer Nederland iedere twee jaar de ervaringen, behoeften en wensen van mantelzorgers: de Dementiemonitor Mantelzorg. De resultaten van de Dementiemonitor Mantelzorg geven ons een helder beeld van de knelpunten én kansen om de zorg en ondersteuning voor mensen met dementie en hun mantelzorgers beter te maken. We gebruiken deze uitkomsten in de gesprekken met politici, zorgprofessionals en gemeenten om tot gerichte oplossingen te komen. 

Bron: Alzheimer Nederland 


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Alzheimer Nederland / Masja Burgman
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Alzheimer Nederland
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Te weinig begrip voor mantelzorgers van hun werkgevers
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 08 nov 2023

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!