De zorgvraag van de patiënt moet zwaar wegen bij de keuze van een hulpmiddel.

Dus niet de prijs die de zorgverzekeraar kan bedingen, maar de wens van de patiënt staat centraal. Dat is afgesproken tussen patiënten, verzekeraars, leveranciers, zorgverleners en andere betrokkenen. 

Patientenfederatie Nederland is blij met de afspraken die zijn vastgelegd in het kwaliteitskader hulpmiddelenzorg. Directeur Dianda Veldman: “Wij hebben er hard aan getrokken om dit voor elkaar te krijgen. Patiënten klagen al lang dat er te weinig keuzemogelijkheden zijn voor hulpmiddelen. In dit kader is nu afgesproken dat de patiënt altijd ruime keuze moet hebben.”  

Iemand met een zware lichamelijke baan zal een andere zorgvraag hebben dan iemand die de hele dag op kantoor zit. Bovendien wordt in de toekomst ook gekeken naar het gewone dagelijkse leven. Sport iemand? Heeft hij of zij kinderen? Dat kan van invloed zijn op het hulpmiddel dat nodig is.

De partijen hebben vastgelegd dat de patiënt een hulpmiddel moet kunnen krijgen dat past bij zijn behoeften. Het Zorginstituut ziet toe op de naleving van de afspraken. Bij een geschil kan worden teruggegrepen op deze afspraken.

Naast het algemene kwaliteitskader zijn ook afspraken gemaakt over hulpmiddelenzorg bij stoma, continentie en diabetes. Later kunnen nog meer afspraken worden gemaakt over andere hulpmiddelen.

Lees over onze meldactie Hulpmiddelen uit december 2015

Lees over het Kwaliteitskader Generieke Hulpmiddelen van Zorginstituut Nederland

Bron: Patientenfederatie Nederland


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 06 mei 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!