De mogelijkheden van digitale zorg worden in de spreekkamer vaak niet besproken, of worden simpelweg niet aangeboden

Digitale zorg maakt het leven van patiënten makkelijker. Ze vinden het laagdrempelig, eenvoudig in gebruik en ervaren meer regie. Toch is digitale zorg voor veel mensen nog onbekend. De mogelijkheden worden in de spreekkamer vaak niet besproken, of worden simpelweg niet aangeboden. Dat moet anders, vindt Patiëntenfederatie Nederland. Daarom lanceren we deze week de publiekscampagne ‘Zorg digitaal, fijn dat het kan’. 

Patiënten positief
Digitale zorg is er in veel vormen: thuismonitoring bij chronische aandoeningen, digitaal contact met de huisarts, ondersteuning om langer zelfstandig thuis te wonen, en online begeleiding in de geestelijke gezondheidszorg. En wie ermee werkt, is positief. “Uit onze onderzoeken blijkt dat patiënten die digitale zorg gebruiken daar enthousiast en tevreden over zijn,” zegt Arthur Schellekens, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. “Thuismonitoring wordt bijvoorbeeld zeer gewaardeerd. Het geeft rust, gemak en voorkomt onnodige bezoeken aan huisarts of ziekenhuis.”

Nog te vaak onbekend, onbesproken of onbenut
Tegelijkertijd gebruikt een groot deel van de mensen digitale zorg nog niet – vaak omdat ze niet weten dat het kan, het niet wordt besproken of zelfs omdat het niet wordt aangeboden. “Het is inmiddels 2025. Dat moeten we echt beter doen,” zegt Schellekens. “Digitale zorg kan pas zijn waarde bewijzen als het beschikbaar is, begrijpelijk voor iedereen, en vooral: bespreekbaar in elke spreekkamer.”

Onmisbaar in de toekomst
Via onder meer radiospots, tv-reclames, sociale media en campagnes in wachtkamers worden mensen de komende weken geïnformeerd over welke mogelijkheden er zijn en aangemoedigd om het gesprek aan te gaan met hun zorgverlener. “We staan voor grote uitdagingen in de zorg. De zorgvraag stijgt de komende jaren door de vergrijzing, terwijl het personeelstekort toeneemt. Ik ben er echter van overtuigd dat we de zorg in de toekomst toegankelijk, betaalbaar en van hoge kwaliteit kunnen houden, maar dan moeten we het wel anders organiseren. Digitale vormen van zorg spelen daarin een onmisbare rol,” aldus Schellekens. 

Over de campagne
De campagne is ontwikkeld door het programma Vliegwiel van Patiëntenfederatie Nederland, in samenwerking met patiëntenverenigingen, beroepsorganisaties en zorgaanbieders. Het programma wordt gefinancierd vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA), waarin VWS en dertien zorgpartijen afspraken maakten om digitale zorg op te schalen en te versnellen. De campagne loopt met verschillende piekmomenten door tot eind december 2026.  

Kijk op de site van Patiëntenfederatie Nederland naar verschillende uitingen van de campagne.

Bron: Patiëntenfederatie Nederland