De afdeling KNO is de eerste in Nederland die patiënten binnen een dag uitsluitsel geeft of men in aanmerking komt voor een cochleair implantaat (CI)

Patiënten met ernstige gehoorschade krijgen bij de afdeling KNO van het Erasmus MC in een dag uitsluitsel of ze voor een cochleair implantaat in aanmerking komen. Uit het pilotproject blijkt dat het kortere selectieproces de zorg beter, efficiënter en groener maakt. Zowel patiënten als zorgverleners zijn enthousiast.

De afdeling KNO is de eerste in Nederland die patiënten binnen een dag uitsluitsel geeft of ze in aanmerking komen voor een cochleair implantaat (CI). Voorheen waren daar meerdere afspraken voor nodig en duurde het proces enkele maanden.

De pilot, die vanaf september 2022 liep, blijkt een succes. Het terugbrengen van de wachttijd zorgt ervoor dat de patiënt sneller de uitslag heeft en minder lang in spanning zit. ‘Maar er zijn meer voordelen’, vertellen audiologen Jantien Vroegop en Nienke Homans opgetogen. Hun conclusie: het initiatief maakt de zorg beter, efficiënter en zelfs groener.

Resultaten
Vroegop en Homans publiceerden de resultaten van het pilotproject samen met KNO-artsen Robert-Jan Pauw en Hylke van der Toom in American Journal of Otolaryngology. Door het aantal reisbewegingen te verminderen besparen patiënten gemiddeld zo’n 3 uur aan reistijd en 175 euro reiskosten. De parkeerkosten zijn daar nog niet bij gerekend.

Patiënten krijgen vooraf extra uitgebreide informatie en vragenlijsten thuis. Daardoor zijn ze goed voorbereid als ze naar het ziekenhuis komen. Hierdoor is het mogelijk om de gesprekstijd met zorgverleners in het traject te verkorten met 80 minuten. Dat is een reductie van meer dan 25 procent aan zorgtijd.

Aanvankelijk hadden de zorgverleners bedenkingen over het verkorten van het selectieproces. Want zou alle informatie op één dag niet te veel gevraagd zijn van patiënten? Ook voor het CI-team dat bestaat uit KNO-artsen, audiologen, logopedisten, psychologen, medisch maatschappelijk werkers, technici en administratief medewerkers leek de versnelling in eerste instantie een onmogelijke logistieke puzzel. Maar de praktijk bewees het tegendeel.

Lotgenoten
‘Doordat patiënten maar één keer naar het ziekenhuis komen, worden ze meestal goed begeleid door een partner of naaste. Dat werkt heel prettig’, legt Homans uit. Tijdens de lunch worden patiënten voorgelicht over de verschillende merken CI en hun mogelijkheden en beperkingen. Ook kunnen patiënten ervaringen met elkaar uitwisselen en vragen stellen aan twee zorgverleners. ‘Dat wordt goed door patiënten ontvangen. Want in het dagelijks leven spreken ze meestal geen lotgenoten.’

Aan het einde van de dag krijgen patiënten de uitslag meteen te horen en kan een eventuele operatie worden ingepland. Het aantal implantaties bij volwassenen is bijna verdubbeld de laatste jaren. Daar heeft deze nieuwe manier van werken aan bijgedragen, volgens de audiologen.

‘Het zorgt ervoor dat we meer patiënten met ernstige slechthorendheid kunnen helpen’, zegt Vroegop. Ze benadrukt dat voor het verkorte traject een uitgebreide verwijzing belangrijk is van een KNO-arts uit een tweedelijns ziekenhuis of audiologisch centrum.

Tevreden
De patiënten die tot nu toe werden behandeld in een dag zijn tevreden over de korte selectieprocedure. ‘Uit een eerste evaluatie blijkt dat ze weer zouden kiezen voor een dag en niet voor meerdere dagen, als ze die keuze hadden’, aldus Vroegop.

‘Het is efficiënt. Afspraken sluiten goed op elkaar aan. Minder reistijd’, zeggen verschillende patiënten. Een ander zegt: ‘Het is een pluspunt dat je aan het einde van de dag weet waar je aan toe bent.’ Ze ervaren dat de ontmoeting met anderen die slecht horen tijdens de lunch verbindend werkt, doordat ze ongemakken kunnen delen.

Ook met hun CI zijn de behandelde patiënten blij. Ze kunnen zich weer verstaanbaar maken en deelnemen aan sociale activiteiten: ‘Weg eenzaamheid qua gehoor. Naar een concert. Vogels horen. Geweldig’, besluit één van hen.

Over een cochleair implantaat

  • Een cochleair implantaat (CI) is een gehoorprothese die geïmplanteerd wordt in het binnenoor. Aan de buitenkant komt een CI-processor, een soort hoortoestel.
  • Een CI stuurt spraak- en omgevingsgeluiden via elektrische prikkels direct naar de gehoorzenuw.
  • Mensen met een CI horen niet door geluidsgolven via het slakkenhuis en de trilhaartjes in het oor, maar via elektrische signalen.
  • In 2021 waren er rond de 806.000 Nederlanders bij de huisarts bekend met de diagnose slechthorendheid. Voor mensen met ernstige slechthorendheid die niet gebaat zijn bij een gehoorapparaat kan een CI geschikt zijn.
  • Het CI-team van het Erasmus MC plaatst nu zo’n 120 CI’s per jaar. Neem voor meer informatie contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Bron: Erasmus MC


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Erasmus MC / Elaine Berghout
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Erasmus MC
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Datum: 01 apr 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!