Financiën zouden geen struikelblok moeten zijn

Van heupairbag tot medicijndispenser en van leefstijlmonitoring tot een app voor thuiszorgmedewerkers om het huis van een cliënt te betreden. Technologische hulpmiddelen worden al veel gebruikt in de ouderenzorg, zowel in het verpleeghuis als in de wijkverpleging. Toch ontbreekt het nog aan eenvoudige financiering, stelt Eveline Wouters, hoogleraar 'Succesvolle technologische innovaties in de zorg' aan de Tilburg University in het Algemeen Dagblad.

Het AD en regionale titels zoals De Stentor, De Gelderlander en het Eindhovens Dagblad schreven op 28 april over de vele technologische hulpmiddelen die gebruikt worden en kunnen worden in de zorg voor ouderen. Journalist Ellen van Gaalen sprak met zorgverzekeraars Menzis en CZ. Zij zien kansen voor het meer gebruiken van technologie om cliënten, zorgverleners én mantelzorgers te ondersteunen. 'We moeten goed vertellen wat technologie kan opleveren; voor de zorgaanbieder qua tijdsbesparing, maar ook voor de cliënt qua eigen regie. Als mantelzorgers met sensoren op afstand hun geliefde in de gaten kunnen houden, geeft dat veel rust. Dan hoeven ze niet elke keer langs om diegene te controleren', aldus CZ-zorginkoper Corné van Groenedaal in het krantenartikel.

Als je echt wilt inzetten op meer technologie zouden financiën geen struikelblok moeten zijn. Eveline Wouters \ hoogleraar 'Succesvolle technologische innovaties in de zorg' aan de Tilburg University

Zorg beschikbaar houden
Ook ActiZ ziet graag dat dit soort hulpmiddelen meer gebruikt worden bij de zorg aan mensen thuis of in het verpleeghuis. Iets waar de sector volop mee bezig is. 'We moeten de zorg beschikbaar houden voor de mensen die dat het hardste nodig hebben. Technologische hulpmiddelen zijn daarbij cruciaal om het werk voor medewerkers plezierig te houden en voor cliënten om zorg te bieden die nodig is', stelt Annet Boekelman, zorgbestuurder van Mijzo en voorzitter van de ActiZ themacommissie Digitaal Denken en Doen.

Financiën eenvoudiger
Eveline Wouters, hoogleraar 'Succesvolle technologische innovaties in de zorg' aan de Tilburg University, ziet wel een belemmering bij het meer gebruiken van technologische hulpmiddelen. Ze stelt dat de financiën eenvoudiger moeten. ‘Als je echt wilt inzetten op meer technologie zouden financiën geen struikelblok moeten zijn. Nu is de ene zorgverzekeraar ruimhartiger dan de andere.’

We moeten de zorg beschikbaar houden voor de mensen die dat het hardste nodig hebben. Annet Boekelman \ voorzitter ActiZ themacommissie Digitaal Denken en Doen

‘Het vraagt een andere manier van denken en doen', erkent Boekelman. ‘Het vraagt iets anders van zorgorganisaties, zorgmedewerkers en van cliënten.' Soms ervaren zorgaanbieders weerstand bij cliënten, medewerkers of mantelzorgers en er wordt soms tegen de kosten aangehikt. 'Maar de toekomst van de zorg voor ouderen zal meer en meer zijn zoals het credo van het programma WOZO: 'zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan'. 'Het is daarom belangrijk om de goede voorbeelden en de meerwaarde die technologische hulpmiddelen kunnen hebben, te laten zien.'

In de praktijk
Lelie zorggroep is een van de zorgaanbieders die waar mogelijk technologie gebruikt. Cliënten dragen speciale horloges, via beeldbellen kunnen ouderen contact houden met een welzijnscoach, ze krijgen automatisch een seintje als ze hun medicijnen moeten innemen. 'Bij een intake kijken onze verpleegkundigen direct welke zorg we digitaal kunnen opvangen. Dat is echt onze nieuwe werkwijze', vertelt Joanne Ebbers, teamleider productontwikkeling en innovatie. En die nieuwe werkwijze betaalt zich uit. Al binnen enkele maanden bleek dat de cliënten 38 procent minder fysieke zorg van wijkverpleegkundigen nodig hadden. Door de tijd die is vrij- gekomen, kan de zorgaanbieder meer cliënten zorg bieden; omgerekend gaat het om honderden mensen extra.

Tijdswinst én kwaliteit van zorg
Kennisinstituut Vilans becijferde voor verschillende hulpmiddelen dat het tijdswinst oplevert voor zorgverleners. Medicijndispensers besparen tientallen minuten zorg per cliënt per dag, tijd die zorgverleners dan aan andere cliënten kunnen besteden. Wijkverpleegkundige Mariska Molenaar merkt in het krantenartikel op dat ze door het gebruik van medicijndispensers minder vaak bij sommige mensen langs hoeft. Bovendien nemen mensen hun medicatie trouwer in. ‘We kunnen mensen beter ondersteunen. Ik vind het ideaal.’

Bron: ActiZ


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 01 mei 2023

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!