Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat 1 op de 5 mensen bij spoedzorg een verkeerd advies krijgt

Spoedzorg bij huisartsenpost en spoedeisende hulp moet beter worden afgestemd op de beleving van de patiënt. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die vergadert later deze week over ambulancezorg en acute zorg.

“Mensen verwachten dat waar zij zich ook melden, hun spoedvraag wordt begrepen en op de juiste wijze, juiste plaats en met deskundigheid wordt omgezet in actie”, aldus de brief.

Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat 1 op de 5 mensen bij spoedzorg een verkeerd advies krijgt. En meer dan de helft van de mensen bij wie het bijna niet goed ging, zegt dat alleen door eigen ingrijpen werd voorkomen dat het mis ging met de zorg. De brief constateert dat het tijd wordt dat alle afspraken die er in de sector zijn gemaakt over kwaliteitsverbetering van de spoedzorg nu snel moeten worden nagekomen.

Ten slotte vraagt de Patiëntenfederatie aandacht voor betere uitwisseling van gegevens tussen hulpverleners. “Zorgverleners weten onvoldoende van elkaar wat ze doen voor dezelfde patiënt.”

Kijk hier voor de brief aan de Tweede Kamer

Kijk hier voor de rapportage van de meldactie Spoedzorg


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Spoedzorg kan beter en patiëntvriendelijker
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 27 nov 2017

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!